KERA VITRAL
Keramický materiál nazvaný kera vitral byl vyvinut v Keramických závodech ve Znojmě v roce 1967. Jeho zvláštní vlastnosti způsobilo složení keramické hmoty. Vysoký obsah kaolinu a bělavá barva jej vzhledem přibližovaly porcelánu a speciální příměs křemene a živic však zajišťovala jeho nadprůměrnou tvrdost a pevnost.

Kera vitral je materiál poměrně těžký, což však bylo považováno spíše za výhodu a důkaz trvanlivosti. Psalo se, že je "téměř nerozbitný" - odolný vůči otlučení, prasknutí i běžným detergentům. Zvládne i myčku, a protože jde o keramiku vysoko-žárovou, hodí se i pro zapékání v troubě.
Ideální je tedy pro použití v restauračním a hotelovém provozu. A v hotelech se kera vitralové servisy skutečně uplatnily. Používaly se například i v horském hotelu na Ještědu. Jídelní soubor pro Ještěd navrhl výtvarník Karel Wünsch (1932), který na jeho vznik vzpomínal takto:
A jak byly koncem 60. let kera-vitralové soubory hodnoceny po estetické stránce? Časopis Czechoslovak Glass Review uváděl, že výrobky svým robustnějším vzhledem výborně zapadají do tehdejší rustikální módy. V propagačním článku dokonce ohlašoval "návrat keramiky do současného interiéru a městských domácností", ovšem pro jistotu nezapomněl dodat, že se kera-vitral stejně dobře hodí i na víkendové chaty.
Jako první byly vyvzorovány šálky s podšálky a hrnky se svislým proužkováním, a to pod názvem Viktoria. Jejich návrhářem byl jistý J. Daniel. Už koncem 60. let však také vzniká první větší čajový, kávový a jídelní soubor Astra, opět připsaný J. Danielovi.
První série měly medově hnědou a olivově zelenou glazuru, později byl přidán ještě tmavě hnědý a modrý odstín. U všech se uplatnil jednoduchý reliéfní dekor, který mohl vyniknout v kombinaci s polopropustnou "skelnou" glazurou, jež ve vystouplých plochách bledne (řídne), zatímco v hlubších částech dekoru působí ve svém nejtmavším (nejsytějším) odstínu. Již začátkem 70. let se objevily také dekory kombinující zmíněné tmavé glazury s glazurou transparentní a dekorativním potiskem.